Profiel van deze studierichting
Mechatronica is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met natuur- en technisch-wetenschappelijk denken en vaardig zijn. De leerlingen gaan onderzoekend, experimenterend, transfertgericht en exploratief aan het werk binnen de kernwetenschappen mechanica, elektriciteit-elektronica, fluïdomechanica en informaticawetenschappen. Ze denken in functie van het concept en zijn vaardig in het ontwikkelen van (industriële) automatisaties en sturingen, IOT (Internet OfThings), constructies.
In mechanica geven sterkteleer en analyse van mechanische systemen inzicht in de bouw en werking van vele machines.
Tijdens het vak automatisatie worden de verbanden tussen mechanica, elektriciteit en elektronica duidelijker en groeit het inzicht in het sturen van processen. Zo verwerven de leerlingen een uitgebreide technische vorming.
Het vak wiskunde is sterk onderbouwd om slaagkansen in een masteropleiding gaaf te houden.
STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics. De term wordt internationaal gebruikt om te verwijzen naar studierichtingen en beroepen waarin wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde een belangrijke rol spelen. In onze school gaan we voor geïntegreerde STEM (iSTEM) van een hoog abstractieniveau. Bij ons start elk STEM-project met een uitdagende onderzoeksvraag en bevat het de vier componenten (S, T, E en M) in voldoende mate.
Voor wie is deze richting?
Je hebt de tweede graad in de A-stroom, Natuurwetenschappen of Technologische Wetenschappen met succes beëindigd.
Je hebt inzicht in complexe leerinhouden, je kan verbanden leggen tussen leerinhouden, je kan logisch redeneren. Je ziet het als een uitdaging om een brede waaier aan inzichten op vlak van wiskunde en toegepaste fysica met elkaar in verband te brengen. Je bent gericht op probleemoplossend en onderzoekend handelen. Bovendien ben je geïnteresseerd mechanica (thermodynamica en fluïdomechanica) en elektronica, programmeren, computer- en netwerkarchitectuur.
Vergelijking met aanverwante studierichtingen in de 3de graad
Technologische wetenschappen en engineering |
Mechatronica |
Informatica- en communicatie wetenschappen |
Uitbreiding fysica met aandacht voor het modelleren (wiskundig) en engineeren (IOT, CAD/CAM) |
Uitbreiding fysica met sterke aandacht voor industriële toepassingen en ontwikkelingen |
Uitbreiding fysica: elektriciteit en elektronica |
Leerplandoelen informatica |
Leerplandoelen informatica met extra aandacht voor datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur |
Leerplandoelen informatica met extra aandacht voor softwareontwikkeling, databeheer, datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur |
Uitbreiding chemie |
Algemene vorming chemie |
Algemene vorming chemie |
Gevorderde wiskunde |
Uitgebreide wiskunde in functie van wetenschappen |
Uitgebreide wiskunde in functie van wetenschappen |
Informatica- wetenschappen |
Uitgebreide informaticawetenschappen: datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur |
Uitgebreide informaticawetenschappen: softwareontwikkeling - modelleren en simuleren - informatie- en databeheer - datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur |
Gevorderde STEM - Engineering - Labo |
Gevorderde STEM - Engineering - Labo |
Gevorderde STEM - Engineering - Labo |
Samenleving en politiek: communicatie- wetenschappen |
Wat na deze opleiding?
Het is de bedoeling dat men doorstroomt naar het hoger onderwijs. Men heeft tal van mogelijkheden in diverse master- en bacheloropleidingen.
Technologische wetenschappen en engineering |
Mechatronica |
Informatica- en communicatie wetenschappen |
|
Academische bachelor |
Toegepaste wetenschappen, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Wetenschappen (Informatica, Computerwetenschappen) |
Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Wetenschappen (Informatica, Computerwetenschappen) |
Industriële wetenschappen en Technologie, Wetenschappen (Informatica, Computerwetenschappen |
Sociale wetenschappen |
Sociale wetenschappen |
Sociale wetenschappen |
|
Professionele bachelor |
Handelswetenschappen (Toegepaste informatica), Industriële wetenschappen en Technologie, Nautische wetenschappen |
Handelswetenschappen (Toegepaste informatica), Industriële wetenschappen en Technologie (Autotechnologie,, Electromechanica, Elektronica – ICT, Industrieel productontwerpen, Luchtvaarttechnologie, Ontwerp- en productietechnologie), Nautische wetenschappen |
Gecombineerde studiegebieden (digital design and development), Handelsweten- schappen (Informatiemanagement en Multimedia, Toegepaste informatica), Industriële wetenschappen en Technologie (Digital arts and Entertainment, Elektronica – ICT, Grafische en digitale media, Multimedia en communicatietechnologie) |
Onderwijs |
Onderwijs |
Onderwijs |
Specifiek voor de studierichting
- Uitgebreid pakket fysica en informaticawetenschappen in een context van elektromechanische processen en systemen: algoritmen en programmeren, datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur, elektromagnetisme, elektronica, mechanica, elektrodynamica, fluïdomechanica
- Uitbreiding van wiskunde: matrices, functies, integralen, goniometrie, complexe getallen, vectoren, statistiek
Welke vakken volg je?
(deze lessentabel is nog onder voorbehoud in afwachting van de nieuwe leerplannen die beschikbaar zullen zijn midden mei)
Vak | Type | 5e jaar | 6e jaar |
---|---|---|---|
Algemene vorming | |||
Aardrijkskunde | AV | 1 | 1 |
Engels | AV | 2 | 2 |
Frans | AV | 2 | 2 |
Geschiedenis | AV | 1 | 1 |
Godsdienst | AV | 2 | 2 |
Lichamelijke Opvoeding | AV | 2 | 2 |
Nederlands | AV | 3 | 3 |
Biologie-Chemie | AV | 1 | 1 |
Mens en samenleving | AV | - | 1 |
Wiskunde | AV | 5 | 5 |
Specifieke vorming | |||
Elektriciteit | TV | 2 | 2 |
Mechanica | TV | 2 | 3 |
Toegepaste Fysica | TV | 1 | - |
Mechatronica | TV | 9 | 9 |
Informaticawetenschappen | TV | 1 | - |
Totaal | 34 | 34 |