STEM-technieken - 1ste graad

STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics. De term wordt internationaal gebruikt om te verwijzen naar studierichtingen en beroepen waarin wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde een belangrijke rol spelen. In onze school gaan we voor geïntegreerde STEM.  Bij ons start elk STEM-project met een uitdagende onderzoeksvraag en bevat het de vier componenten (S, T, E en M) in voldoende mate.

In het eerste leerjaar A bestaat de basisvorming uit 27 wekelijkse lesuren. De overige 5 lesuren worden ingevuld met

  • 4 uur STEM-technieken
    • 4 uur STEM-technieken
      Gedurende het schooljaar leren leerlingen projectmatig werken met metaal, hout, kunststoffen, elektriciteit en IT robotica.
  • 1 lesuur leer- en leefsleutels

In het tweede leerjaar A wordt de algemene basisvorming met 25 wekelijkse lesuren verdergezet en aangevuld met een specifieke basisoptie van 5 lesuren en een talentmodule van 2 uur.  In 2A STEM Technieken worden deze ingevuld met:

  • 5 uur STEM Technieken
  • 2 uur talentmodule 
  • 1 flexuur

In de basisoptie STEM-technieken vertrek je van een technisch-wetenschappelijke uitdaging waarbij de nadruk ligt op het ontwerpen
en realiseren. Je maakt een prototype en onderzoekt hoe die nog kan verbeterd worden. Daarvoor maak je gebruik van tekenprogramma’s, 3D-printer,
lasersnijmachine, programmeersoftware, boormachine, zaagmachine, soldeerbout, elektronica, snijmachines, … De interessegebieden mechatronica, communicatie- en informatietechnologie, constructies en ruimtelijke ontwikkeling en levenswetenschappen worden zo veel mogelijk aangeboden in de contexten elektriciteit, hout en mechanica. Tijdens een project ga je in mindere mate onderzoeken om een verbeterd ontwerp te maken van een model waarna we het prototype gaan realiseren.

Leerlingen die kiezen voor de basisoptie STEM-technieken kunnen nog een keuze maken voor een talentmodule van 2 uur en dit uit drie mogelijkheden: hout, mechanica of elektriciteit, dit naar hun interesse en talenten.

In het flexuur willen we nog meer vakoverschrijdend de leerlingen verder uitdagen voor de vakken wiskunde, Frans en Nederlands, dit naar hun eigen interesses en behoeften. Dit uur zal ook worden benut om ICT basisvaardigheden aan te leren en tijd te maken voor het begeleiden van de leerlingen in hun studiekeuze naar de tweede graad.

Voor wie is deze richting?

  • Je behaalt over het algemeen goede resultaten.
  • Je bent bovendien meer geïnteresseerd in wetenschappen en technologie dan in talen.

Wat na deze opleiding?

Na deze 1ste graad kan je verder doorstromen naar andere richtingen in onze school. Je kan je leertraject verderzetten in de doorstroomrichting technologische wetenschappen of in een richting met dubbele finaliteit (doorstroom/arbeidsmarktgericht) zoals  elektrotechnieken, elektromechanische technieken of mechanische technieken. Bekijk het volledige studieaanbod rekening houdend met de hervorming.
Na je zesde jaar verwerf je een diploma secundair onderwijs en kan je verder studeren in het hoger onderwijs of onmiddellijk aan de slag gaan naar de arbeidsmarkt.

Vak 1A 2A
Aardrijkskunde 2 1
Engels 1 2
Frans 3 3
Geschiedenis 1 2
Godsdienst 2 2
Lichamelijke Opvoeding 2
Muziek 1
Natuurwetenschappen 2
Nederlands 4
Beeld 1 1
Mens en Samenleving 1
ICT 1 -
Wiskunde 4 4
Techniek 2 1
STEM-technieken 5
Leefsleutels/Leren leren 1
Flexuur - 1

Talentmodule (*)
- hout
- mechanica
- elektriciteit

4 2
Totaal 32 32 

Duaal leren

Cijfers

690
 
Leerlingen
112
 
Leerkrachten
22
 
Studierichtingen
2
 
vestigingsplaatsen

Contact

 Oude Leielaan 15
 8930 Menen
 +32 56 51 12 63
 Stationsstraat 12b
 8930 Menen
 +32 56 51 27 59
 info@vtimenen.be

Sociale media