Profiel van deze studierichting
Informatica- en communicatiewetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroom finaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met natuur- en technisch-wetenschappelijk denken en vaardig zijn. De leerlingen gaan onderzoekend, experimenterend, transfergericht en exploratief aan het werk binnen de kernwetenschappen informaticawetenschappen en elektriciteit-elektronica. Ze denken in functie van het concept en zijn vaardig in softwareontwikkeling, het opzetten en onderhouden van computernetwerken, IOT.
Het vak wiskunde is sterk onderbouwd om slaagkansen in een masteropleiding gaaf te houden.
STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics. De term wordt internationaal gebruikt om te verwijzen naar studierichtingen en beroepen waarin wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde een belangrijke rol spelen. In onze school gaan we voor geïntegreerde STEM (iSTEM) van een hoog abstractieniveau. Bij ons start elk STEM-project met een uitdagende onderzoeksvraag en bevat het de vier componenten (S, T, E en M) in voldoende mate.
Voor wie is deze richting?
Je hebt de tweede graad in de A-stroom, Natuurwetenschappen of Technologische Wetenschappen met succes beëindigd.
Je hebt inzicht in complexe leerinhouden, je kan verbanden leggen tussen leerinhouden, je kan logisch redeneren. Je ziet het als een uitdaging om een brede waaier aan inzichten op vlak van wiskunde, toegepaste fysica, toegepaste chemie met elkaar in verband te brengen. Je bent gericht op probleemoplossend en onderzoekend handelen. Bovendien ben je geïnteresseerd programmeren en software, informatie- en databeheer, computer- en netwerkarchitectuur.
Vergelijking met aanverwante studierichtingen in de 3de graad
Technologische wetenschappen en engineering |
Mechatronica |
Informatica- en communicatie wetenschappen |
Uitbreiding fysica met aandacht voor het modelleren (wiskundig) en engineeren (IOT, CAD/CAM) |
Uitbreiding fysica met sterke aandacht voor industriële toepassingen en ontwikkelingen |
Uitbreiding fysica: elektriciteit en elektronica |
Leerplandoelen informatica |
Leerplandoelen informatica met extra aandacht voor datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur |
Leerplandoelen informatica met extra aandacht voor softwareontwikkeling, databeheer, datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur |
Uitbreiding chemie |
Algemene vorming chemie |
Algemene vorming chemie |
Gevorderde wiskunde |
Uitgebreide wiskunde in functie van wetenschappen |
Uitgebreide wiskunde in functie van wetenschappen |
Informatica- wetenschappen |
Uitgebreide informaticawetenschappen: datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur |
Uitgebreide informaticawetenschappen: softwareontwikkeling - modelleren en simuleren - informatie- en databeheer - datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur |
Gevorderde STEM - Engineering - Labo |
Gevorderde STEM - Engineering - Labo |
Gevorderde STEM - Engineering - Labo |
Samenleving en politiek: communicatie- wetenschappen |
Wat na deze opleiding?
Het is de bedoeling dat men doorstroomt naar het hoger onderwijs. Men heeft tal van mogelijkheden in diverse master- en bacheloropleidingen.
Technologische wetenschappen en engineering |
Mechatronica |
Informatica- en communicatie wetenschappen |
|
Academische bachelor |
Toegepaste wetenschappen, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Wetenschappen (Informatica, Computerwetenschappen) |
Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Wetenschappen (Informatica, Computerwetenschappen) |
Industriële wetenschappen en Technologie, Wetenschappen (Informatica, Computerwetenschappen |
Sociale wetenschappen |
Sociale wetenschappen |
Sociale wetenschappen |
|
Professionele bachelor |
Handelswetenschappen (Toegepaste informatica), Industriële wetenschappen en Technologie, Nautische wetenschappen |
Handelswetenschappen (Toegepaste informatica), Industriële wetenschappen en Technologie (Autotechnologie,, Electromechanica, Elektronica – ICT, Industrieel productontwerpen, Luchtvaarttechnologie, Ontwerp- en productietechnologie), Nautische wetenschappen |
Gecombineerde studiegebieden (digital design and development), Handelsweten- schappen (Informatiemanagement en Multimedia, Toegepaste informatica), Industriële wetenschappen en Technologie (Digital arts and Entertainment, Elektronica – ICT, Grafische en digitale media, Multimedia en communicatietechnologie) |
Onderwijs |
Onderwijs |
Onderwijs |
Specifiek voor de studierichting
- Uitgebreid pakket fysica en informaticawetenschappen in een context van elektromechanische processen en systemen: algoritmen en programmeren, softwareontwikkeling, datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur
- Uitbreiding van wiskunde: matrices, functies, integralen, statistiek
- Uitbreiding van fysica: elektromagnetisme, elektronica, mechanica, elektrodynamica
Welke vakken volg je? (lessentabel onder voorbehoud van inhoud leerplannen)
Vak | Type | 5e jaar | 6e jaar |
---|---|---|---|
Algemene vorming | |||
Aardrijkskunde | AV | 1 | 1 |
Engels | AV | 2 | 2 |
Frans | AV | 2 | 2 |
Geschiedenis | AV | 1 | 1 |
Godsdienst | AV | 2 | 2 |
Lichamelijke Opvoeding | AV | 2 | 2 |
Nederlands | AV | 3 | 3 |
Biologie-Chemie | AV | 1 | 1 |
Mens en samenleving | AV | - | 1 |
Wiskunde | AV | 5 | 5 |
Specifieke vorming | |||
Toegepaste Fysica | TV | 1 | - |
Elektriciteit | TV | 2 | 2 |
Algoritmiek | TV | 3 | 3 |
Softwareontwikkeling | TV | 6 | 6 |
Computersystemen | TV | 1 | 1 |
Netwerken | TV | 2 | 2 |
Totaal | 34 | 34 |